onsdag 21 januari 2009

Från svunna tider...

För ett tag sedan tittade jag igenom kartongerna med mammas saker, för att se om det fanns några julprydnader att ta fram. Jag hittade hennes gamla konfirmationsbibel och -psalmbok. De kunde passa bra ihop med krubban. Fast de är så fina så de får fortsätta ligga framme...


Men man får vara försiktig med psalmboken för den har blivit rejält sliten. Är rädd att den ska falla isär, men vill samtidigt inte hålla på med tejp och klister...

När jag började bläddra i dem hittade jag en massa sparade minnessaker; några gamla bokmärken...




Ett vackert julkort från en kär gammal vän. Poststämpeln visar 23.12.57 (idag skriver vi ju tvärtom - dvs år, månad, dag. När ändrades det månntro?)

En torkad ros...undrar vem den är från...

Bibeln är full med torkade och numera oidentifierbara växter...bortsett från dessa, som ser ut att vara ros och...hm...tja...nåt mer vad det nu heter...

Kanske ska stoppa i lite fina saker och växter i min konfirmationsbibel också, som min dotter kan sitta och titta på en vacker dag... :-)
Må gott!
Kram Anette

6 kommentarer:

Fru Ekenstedt sa...

jag älskar gamla böcker. det är bland det vackraste jag vet. och med gömda skatter i. då kan det inte bli mycket bättre :)

Helena Dovier sa...

Vad roligt för dig att hitta just den bibeln och den psalmboken! Med det du hittade i dem måste det väl kännas lite som att bli förflyttad till en tid när din mamma var i nedre tonåren och du inte ens var född? Häftig känsla, gissar jag :-).

Tack för dina snälla ord om mina bilder! En fotoskola hade varit roligt att knåpa ihop - om jag bara hade vetat hur jag gör när jag fotograferar. Jag är helt självlärd och går liksom hela tiden på inlärd ryggmärgskänsla. Dessutom har jag märkt tidigare att jag är en usel fotopedagog, så eftersom jag varken kan formulera i konkreta tankar hur jag gör och ännu mindre få till det i skrift blir det minst sagt svårt :-/. Men ett tips kan ju vara att när man ser en bild som man gillar så försöker man se och memorera till exempel hur ljuset har fallit, ur vilken vinkel som bilden är tagen och var i bilden skärpan är lagd. Sådant är lärorikt, tycker jag.

Ha en bra torsdag!

Kram från Helena

Annika i Gamla Stan sa...

Å vilka spännande fynd du gjort i din mammas psalmbok, tänk om hon vetat om när hon la in dom att de skulle hamna i dotterns blogg en dag...

Och du...apropå inlägget hos mej....du behöver ju inte skriva det på ett väggord, en korstyngstavla med samma text vore ju hur kul som helst.

kramis

Annika

My Lovely Things sa...

Tack för din gulliga kommentar!!

Så fin bibel och härligt med alla minnen i..
kram anna

Ann-Catrin sa...

Tack för titten inn epå min blogg.. nu fanna ju jag din fina!!

Tänk vad fina gamla böcker är.. och vilken skattgömma.. massa minnen i!!

kram på dig
A-C

Hannis sa...

Blir så speciellt när sakerna har tillhört någon nära!
Och det är klart att du ska ha det framme året om!

Kul att du kikade in hos mig.
Alltid kul att få hitta till nya bloggisar=))

Ha en go helg//Kram Hannis