söndag 26 april 2009

Fåglar, möss och elefanter

Jisses vad snabbt det går nu. Först är det sådär februari/mars nånting och man tycker allt går så låååångsamt, man längtar till våååååren... Håller koll på björkarna, för när deras blad fått musöron är det dax att klippa rosorna. Jaha...knoppar...men inga musöron. Jaha...knopparna börjar bli gröna...men fortfarande inga musöron. Och så säger det PANG och så är det snarare elefantöron på björkarna!!! Nu är det elefantöron men har jag klippt rosorna? Har jag sått några frön? Har jag högtryckstvättat altanen? Svar NEJ!


Men varför inte göra det idag då? Jo för jag kan knappt röra mig! Vi är några tjejer som bildat ett arbetslag. En gång i månaden samlas vi hos någon av oss och gör det som behöver göras. Igår var vi hos en som ville ha hjälp med trädgården. Så det har grävts och östs tonvis med grus och planterats och grejats. Tillåme fingrarna smärtar idag - trots att man inte har några muskler i fingrarna! Hur tusan kan man då ha träningsvärk där???



Nä idag gör jag som den lilla talgoxen här nedan. Den fångades på bild en dag i februari/mars nånting, när vi var ute i skogen och kollade björkknoppar. Visst är den söt där den sitter och spanar från sin holk. Tar det lugnt, njuter, tittar på aktiviteten nedanför sitt hus. Det är precis vad jag ska ägna mig åt idag!








För ett tag sen fick jag vimp-dille. Var hos en vän och såg hennes fina flaggor utanför huset. Det var tibetanska böneflaggor. På varje liten flagga finns en bön och när det blåser så för vinden med sig bönerna upp till gudarna. Det tyckte jag var en så fin tanke, så jag gjorde en egen variant med små ord på. Jag sydde en i linne som hänger ute på altanen och fladdrar och en lite mindre i vanligt vitt bomullstyg som jag provade att hänga upp här:

Lite sugen på nåt nytt pyssel idag. Ska ta en skogspromenad och klura på något skojigt. Sen blir det nog pannkakor. Vi får se vad dagen bär i sitt sköte. Inget planerat. Bara lugn och ro. Storleken spelar ingen roll - varken på möss eller elefanter!
Må gott!
Kram Anette

11 kommentarer:

Helena sa...

Jättefina vimplar, vilken bra idé... Var det jobbigt att sy? Kram Helena

Kerstin sa...

Hej lilla talgoxe!

Hoppas du haft en mysig dag i holken =)

Tur att du kom på det där med cigaretten, hoppades på att du skulle göra det när jag skrev kommentaren ;)

Lovar att hålla er uppdaterade, hoppas du fick tag på Aftonbladet!

Kramar / Kerstin

Fröken Fräken sa...

Ja, inte är det det mest uppbyggliga att vakna med träningsvärk. Jag har haft ont i fingrarna efter att ha kramat varmluftspistol och skrapspade under gårdagen. Men det är det värt för nu har man ett så fint bord. Kunde jag skulle jag krama om det hela natten! ;-)

JAg tror att det är olika typer av tideräkning.. på vintern går tiden sååååå långsamt, man bara går där och tragglar. Men så blir det vår och någon slags snabbspolningsklocka kommer igång. Fy alltså.

Fiffiga vimplar. Själv har jag inte riktigt hoppat ombord på vimpeltåget, men jag har ju redan så mycket som ska upp på väggarna.. har idag ägnat mig åt att försöka flytta runt grejer i hopp om att hitta nya väggar i denna lägenhet.Det har gått lite sisådär måste jag säga!

Katta sa...

Vilka fina vimplar! Vilen rolig ide med bönevimplar eller andra bra ord på dem.Hoppas du fick en lugn och skön dag igår.Nej det blåser inte på hundens öron på min blogg de ser ut så där. Cool tycker jag. Ha en bra vecka, kram Katta

millandante sa...

Kul och vad fint med text på vimplarna!
Så roligt du skriver... ja, det går ju otroligt fort nu från mus- till elefantöron!!
Så bra idé med arbetslag! Hoppas du fick vilat bort den värsta träningsvärken nu!
KRAM

Kerstin sa...

JA det skulle allt vara nå´t det va?!?! Mja, jag är lite upptagen på fredag, ska öppna en butik då och lite andra småsaker =)

Men du får ha det så gött!

Kram sålänge!

/ Kerstin

Tessie sa...

Vilken fantastisk idé med vimpeln med ord på!!

Självklart kommer jag att skriva om vårt Bed & breakfast... kommer att behöva alla goda ideér som jag kan få :-)

Ha det så jätte bra!

Kram Torparfrun

K sa...

Å va fiiinfina vimplar, jag har åxå vart sugen på att prova men d har inte blitt av. NU fick ja ju lite inspiration ;D
Jaså du ha inte heller körkort...SUUUCK Visst äre drygt...Mitt mål är att ta d INNAN mina barn gör d...Sonen är snart 15 så d börjar väl brinna i knutarna ;D

Ha d GOTT Kraaam/K

Lallis - liv och leverne sa...

Jättefina vimplar:)
kram Lallis

Skatan sa...

Tummen upp för dina fina vimplar!!!

Du det där med arbetslag låter ju helt otroligt smart!! Det skall jag lägga på minnet...man samarbetar alldeles för lite nu för tiden. Tror jag. Eller kanske är det bara jag?

Jag önskar en fin dag.

Anna

Lilla Blanka sa...

Hej!

Åh vilka fina vimplar, och vilken bra ide med lite tänkvärda ord på varje flagga!

Kram
Mia