lördag 9 maj 2009

Snabba helgkäket!

Hejsan!

Solen skiner, men det blååååååser. Bäst att lägga småsten i fickorna så man inte blåser bort.

Här kommer ett busenkelt tillika snabbt recept på en supergod kycklingrätt som inte kräver någonting. Nästan.

SUPERSNABBA KYCKLINGEN

4 kycklingbröstfiléer
100 gr fetaost
2 dl creme fraiche

Lägg kycklingfiléerna i ugnsfast form. Mosa osten och blanda med creme fraichen. Bred gojjamojjan över kycklingen.
Skjuts in i mitten av ugnen i 200 grader ca 40 minuter.

Jag brukar ta mer ost och creme fraiche för det är så GOTT och så blir det lite mer "sås". Kokt potatis är himmelskt till. Inga kryddor behövs - osten är tillräckligt salt. Kycklingen blir alldeles vit och mör och smälter mot den lyckliga gommen. En väninnas barn tyckte dock att det såg lite "färglöst" ut, så de brukar lägga på lite paprika och sånt. Men jag tar det brevid i en sallad.
Mesta möjliga middag till minsta möjliga insats, skulle jag vilja sammanfatta det.
Smaklig måltid och trevlig helg!

Bild från www.ilva.se. Här ligger jag alltid och glassar när supersnabba kycklingen står i ugnen. Dream on...

Må gott!
Kram Anette

19 kommentarer:

hemma hos lilla mej sa...

1000 Tack.Vad gott det låter och snabbt.Det ska jag prova.Ha en underbar lördag kramiz ~~~~RITA~~~~~.

Malin - I min trädgård sa...

Hihi, ja precis - det var såklart att duken var tänkt i shabby-andan ;).

Mums vad gott och enkelt det lät - helt i min smak!

Ha en skön helg!

Kram M

Katta sa...

Fint med kryddorna framme på en bricka så där som du har i förra inlägget. Micron på bänken är nåt som jag inte gillar heller, jag plaserade våran i ett skåp och sambon drog in el där så man skulle slippa se eländet.Ha en bra helg, kram Katta

Unknown sa...

HIhih ja hittar du nån rik som dessutom råkar ha en polare som också är super rik så posta hit honom, hihihi
Nej, visst är det tufft nu i slutet av utbildningen. Men så spännande med beteendevetare!!! Kram Petra

Jes/Vita villa vila sa...

Hej,

Första gången här så jag vill lämna ett avtryck från mig :)

Vilken mysig blogg du har! Hit kommer jag gärna igen - kul!

Ha en fortsatt mysig helg!
/Jes

Lilla Blanka sa...

Hej Anette!

Mmm vad gott det låter! Det skall jag prova nångång, älskar fetaost :)

Åh så du har hittat sån choklad på Haga Nygata..då måste jag komma ihåg att köpa när jag åker in till stan. För den var fantastiskt god...!

Kram
Mia

Helena sa...

Toppentips, jag älskar snabba, enkla goda måltider så den här måste provas! Kram Helena

2BarnsMamman sa...

Hittade precis din mysiga blogg och lämnar en liten hälsning... Brukar göra en variant på den där kycklingen, men använder matlagningsgrädde i stället och kryddar med lite basilika. Kanske ska testa din variant nästa gång :)

Fröken Fräken sa...

Detta skulle man ju ha sett innan man lagade och åt dagens middag (köttbullar och makaroner, eftersom jag inte orkade laga något mer avancerat..) Men jag får väl passa på att laga det en annan helg!

Ja, det där med micro i skåp plus skarvsladd skulle kanske funka om det inte vore så att herr Fräken alltid sätter det praktiska före det estetiska.. således skulle sladden alltid sitta ikopplad och hänga framme och jag skulle bli vansinnig av den synen..! ;-)

Sådan solsäng skulle man ju ha.. då skulle tuppluren i den på en trött söndag kännas lite mer exklusiv :-)

Nicole sa...

Såna recept gillar jag också, snabbt och lätt och gott! Tack för det!
Joo, jag skulle så gärna ta fram kritorna, men min konstnärliga talang har lämnat på ca en 5-årings nivå, så jag tror inte nån skulle nappa på min skiss, hur briljant den bakomliggande idéen än skulle vara;) Men jag är med och stöttar dig till 100 %!!

Nu är utlottningen över, den pågick bara några dagar. Tack för att du länkade i alla fall!!

Tessie sa...

Tack snälla du för din kommentar hos mig, känns skönt att veta att de finns dem som förstår min känsla. Det måste ju betyda att jag inte är helt knäpp :-)

Vi ska till Göteborg nästa helg har du några tips på bra inredningsbutiker???

Kram Torparfrun

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Det där lät ju jättegott och busenkelt! Det måste jag prova...
Tack för tipset!
Kram
Marie

millandante sa...

Tre ingredienser och lite mosande... jag älskar sådana recept! Ska prova detta!
Du skriver så roligt!!
Ha det bra!
Kram

Helena Dovier sa...

Det låter som ett recept som är lagom avancerat för mig :-). Jag kommer att testa det i morgon kväll när jag har kommit hem från en hundutställningstur fram och tillbaka till Hässleholm. Måste studsa upp 03.30, och då är ju krafterna inte så stora när man ramlar hem framåt eftermiddagen/kvällen... Låter härligt att få en god middag genom att bara ställa in en form i ugnen :-).

Hoppas att du får en fin helg!

Kram från Helena

Kerstin sa...

Hej mysiga Anette!

Ville bara säga lite hej, hoppas allt är bra med dig och att du mår gott i vårsolen!

Kramar i massor!
/ Kerstin

Lallis - liv och leverne sa...

Men vännen, de3t låter bara urgott, det receptet. Måste jag prova:)
kram Lalli

Annika i Gamla Stan sa...

Hallojsan tjejen! Är nu åter från bloggpausen, ska se om det känns kul igen! Härligt recept passar min diet perfekt, förutom potaisen. Får ta en stund och uppdatera mej, tänkte beta av en av mina gamla favvobloggar om dagen och återupprätta kontakten med alla.

Du har ju verkligen kommit igång med bloggandet, minns jag inte fel så började det hela med ett inlägg hos mej att du var "lite sugen" på att börja....

kram

Annika

Lallis - liv och leverne sa...

KOmmer in och ger dig en kram.
/Lallis

Nicole sa...

Hej! Var blev du av? Saknar dig i bloggvärlden...
Vill i alla fall titta in och önska dig en trevlig Midsommar!
Kramar, Nicole