söndag 8 februari 2009

Azalea

Placering: Var som helst i rummet. Gärna under en lampa men ej i starkt solsken eller över varmt element.

Vattning: Azalean bör alltid vara fuktig. Vattna lite i krukan varje dag men kontrollera att den inte står i vatten hela tiden. Eller sänk ner den i ljummet vatten 2 - 3 ggr/vecka i ca 30 sek och låt den sedan rinna av.

Näring: Ingen näring under blomingstiden. Efter blomningen placeras den ljust och svalt. Till våren kan man ge näring 1 ggr/vecka. Plantera ut den på skuggig plats under sommaren så sätter den nya knoppar. Ta in den före frosten.

(Info från plasten runt vackra blomman...som kräver ständig vattning...gulp)



Hoppas ni alla har en underbar söndag! Här skiner solen.
Må gott!
Kram Anette

4 kommentarer:

Katta sa...

Åh här skiner solen med. Härligt. Azaleor är så vackra, får nog ta och skaffa en att lysa upp tillvaron ytterligare med. Ha en bra vecka, kram Katta

Fröken Fräken sa...

Sol häruppe idag istället, och kanske kanske har det slutat snöa?! Så man ser allt stök allt tydligare.. Men idag känns det lite bättre, även om jag fortfarande är jättetrött, så jag ska försöka städa lite här. Måste jag se den här röran mer så tror jag att jag kommer att bli sjukare igen..

Blommande växter törs jag sällan köpa. Jag tycker mig se att de redan inne på butiken börjar planera hur de ska dö...

K sa...

Hejhopp inga råd i världen hjälper nog mej när d gäller blommor...lyckas ta döö på allt tyvärr ;/ Men fint m azalea ha en bra vecka /kram K

Fru Ekenstedt sa...

Åh vilken vacker blomma. En sån måste jag skaffa!

jag pluggar till lärare för tidigare åren. det är lite tungt att bli motiverad i vintermörkret men det går :)

klart du får länka till mig! Ska göra detsamma!

Ha en bra dag
Kram
kristina